Tälle sivulle olemme koonneet eri aihealueiden alle käyttäjien usein esittämiä kysymyksiä sekä vastauksia niihin. Jos et löydä hakemaasi tietoa, voit aina olla meihin yhteydessä sähköpostitse info(at)zonesports.fi.
- Mitä Zonen liikuntapalvelut sisältävät?
- Missä palveluita tarjotaan?
- Milloin palvelut ovat käynnissä?
- Ketkä palveluita saavat käyttää?
- Mitä jos minulla ei ole sopivia vaatteita ja/tai varusteita palveluihin?
- Mitä palvelut maksavat?
- Voinko kokeilla palveluita ennen liikunta-/kuntosalipassin ostoa?
- Miten palvelut saa käyttöön? (Opiskelija)
- Miten palvelut saa käyttöön? (Henkilökunta)
- Missä Zonen palvelupisteet sijaitsevat?
- Miten palveluita varataan?
- Voinko käyttää eri kampuksen palveluita, missä opiskelen?
- Miten leimaan sisään palveluihin OnTheMove -sovelluksessa?
- Mitä, jos unohdin leimata itseni varatulle palvelulle?
- Miten voin antaa palautetta Zonelle?
- Voiko ulkopuoliset vuokrata liikuntatiloja?
1. Mitä Zonen liikuntapalvelut sisältävät?
Kampuksilla viikoittain tarjottavia liikuntapalveluita pääset käyttämään Zone-liikuntapassilla. Liikuntapassiin sisältyy:
- Noin 20 tuntia viikoittaista ryhmäliikuntaa
- kuntosalivuoroja
- sulkapallovuoroja
- liikuntasalivaraukset palloilua tai muuta omaa käyttöä varten (liikuntasalivuorot)
- Yogoben videotreenipalvelu
Liikuntapassiin sisältyvän ajantasaisen palvelutarjonnan näet nettisivujemme varauskalenterista.
Tämän lisäksi tarjoamme vaihtuvan ja monipuolisen kattauksen lisämaksullisia lyhytkursseja ja lajikokeiluita korkeakouluopiskelijoille alennetuin hinnoin. Paikat kursseille ja lajikokeiluille varataan ja maksetaan opiskelijakuntien verkkokauppa Kide.appissa.
2. Missä palveluita tarjotaan?
Liikuntapalveluita tarjotaan pääasiassa pääkaupunkiseudun ammattikorkeakoulujen kampuksilla sekä virtuaalisesti. Liikuntatarjonta vaihtelee kampuksesta riippuen. Palveluita on seuraavilla kampuksilla:
- Metropolia Myllypuro
- Metropolia Myyrmäki
- Haaga-Helia Pasila
- Haaga-Helia Malmi
- Laurea Tikkurila
Tarkemmat tiedot liikuntapaikkojen sijainnista, kulkuohjeista sekä palvelutarjonnasta löydät verkkosivujen liikuntapaikka-sivulta.
3. Milloin palvelut ovat käynnissä?
Zonen liikuntakausi jakautuu AMK:jen lukukausien mukaisesti syksyn ja kevään liikuntakausiin:
- syyskausi: syyskuu-joulukuu
- kevätkausi: tammikuu-toukokuu
Lisäksi palveluita on saatavilla rajoitetusti myös kesäkuukausina.
Kampuskohtaisen palvelutarjonnan ja vapaat vuorot näet aina nettisivujen varauskalenterista tai OnTheMove-sovelluksesta.
4. Ketkä palveluita saavat käyttää?
Liikuntapalvelujen käyttö on rajoitettu Metropolian, Haaga-Helian ja Laurean opiskelijoille ja henkilökunnalle, Arcadan opiskelijoille sekä Diakin pääkaupunkiseudulla opiskeleville opiskelijoille.
Suomen muiden ammattikorkeakoulujen tai yliopistojen opiskelijat eivät ole oikeutettuja käyttämään Zonen palveluita.
5. Mitä, jos minulla ei ole sopivia vaatteita ja/tai varusteita palveluihin?
Voit liikkua missä tahansa joustavissa ja mukavissa vaatteissa. Vesiliikuntaan osallistuaksesi tarvitset uimapuvun. Useimpiin lajeihin on suositeltavaa pukeutua vaaleapohjaisiin sisäliikuntakenkiin. Kampuksilla on lainattavia liikuntavälineitä erilaisiin aktiviteetteihin. Striimatuille tunneille voi osallistua etänä myös ilman välineitä tai soveltaa kotona olevista välineistä vastaavan kuin tunnilla on käytössä.
6. Mitä palvelut maksavat?
Kampuksilla lukuvuoden ajan viikoittain käynnissä olevia palveluita pääset käyttämään Zone-liikuntapassilla.
Haaga-Helian, Metropolian ja Arcadan opiskelijoille edullisin vaihtoehto on ostaa oman opiskelijakuntansa jäsenyys, johon Zone-liikuntapassi kuuluu jäsenetuna.
Laurean ja Diakin opiskelijat voivat ostaa Zone-liikuntapassin opiskelijakunnan jäsenyyden lisäpalveluna.
Liikunta- ja kuntosalipasseja myydään näiden korkeakoulujen opiskelijoille myös ilman opiskelijakunnan jäsenyyttä sekä Haaga-Helian, Laurean ja Metropolian henkilökunnalle.
Katso hinnastosta liikunta-, kuntosali- ja kertapassien ajankohtaiset käyttäjäryhmäkohtaiset hinnat.
Lisämaksullisten lyhytkurssien ja lajikokeilujen hinnat näet opiskelijakuntien verkkokaupasta.
7. Voinko kokeilla palveluita ennen liikunta-/kuntosalipassin ostoa?
Voit kokeilla palveluita lukukausien alussa kokeiluviikolla tai muuna aikana kertapassilla. Tiedotamme lukukausien alussa kokeiluviikosta nettisivuillamme. Kertapassin voit ostaa verkkokaupastamme milloin tahansa. Se on käytettävä 30 päivän sisällä ostosta. Huomioithan, että kertapassilla et pysty varaamaan liikuntasalivuoroja eli koko liikuntasalia omaan käyttöösi.
8. Miten palvelut saa käyttöön? (Opiskelija)
Opiskelijakunnan jäsenyyden mukana:
1. Hanki opiskelijakunnan jäsenyys liikuntapassilla
2. Luo tunnus Zonen osoitteessa zonesports.fi klikkaamalla keltaista ”Kirjaudu/Varauskalenteri” -painiketta nettisivun oikeassa ylävalikossa
3. Lataa OnTheMove-sovellus sovelluskaupastasi ja kirjaudu luomallasi Zone-tunnuksella
4. Ota yhteyttä omaan opiskelijakuntaasi ja pyydä heitä aktivoimaan hankkimasi liikuntapassi
Ohjeet opiskelijakunnan jäsenyyden hankkimiseen löydät opiskelijakuntien verkkosivuilta (METKA, Helga, Laureamko, ASK, Humako, O’Diako).
Ilman opiskelijakunnan jäsenyyttä:
Osta passi minkä tahansa opiskelijakunnan palvelupisteeltä tai Zonen verkkokaupasta.
Uuden kauden aktivointi olemassa olevaan passiin (vain METKA, Helga, ASK):
Opiskelijakunnan jäsenyyden uusittuasi voit aktivoida uuden liikuntakauden olemalla meihin yhteydessä sähköpostitse info(at)zonesports.fi. Jos sinulla on jonkin muun opiskelijakunnan jäsenyys, käänny oman kampuksesi opiskelijakunnan puoleen.
9. Miten palvelut saa käyttöön? (Henkilökunta)
Henkilökunnan jäsenenä saat Zonen palvelut käyttöösi seuraavasti:
- Jos olet uusi käyttäjä, luo ensin itsellesi Zone-tili klikkaamalla keltaista ”Kirjaudu/Varauskalenteri” -painiketta nettisivumme ylävalikossa
- Hanki Zone-liikunta- tai kuntosalipassi Zonen verkkokaupasta
- Lataa OnTheMove-mobiilisovellus
Voit maksaa verkkokaupassa epassilla tai Smartumilla. SmartumPay-sovelluksessa oikea käyttöpaikka Smartum-edun käyttämistä varten on: Metropolia Ammattikorkeak opiskelijak. Käyttöpaikka löytyy helposti esimerkiksi hakemalla “metropolia”.
10. Missä Zonen palvelupisteet sijaitsevat?
Zone-liikuntapalveluilla ei ole omaa päivystävää palvelupistettä. Zonen tiimiin saat aina yhteyden sähköpostitse: info(at)zonesports.fi.
Liikuntapassien myynnistä sekä jakelusta vastaavat ammattikorkeakoulujen opiskelijakunnat, jotka ovat tavoitettavissa seuraavilta palvelupisteiltä:
- Helga, Helga Point: Ratapihantie 13, Helsinki
- Laureamko, toimistot:
- Otaniemi (Metsäpojankuja 3, Espoo)
- Leppävaara (Vanha maantie 9, Espoo)
- Tikkurila (Ratatie 22, Vantaa)
- METKA, M-pisteet:
- Arabia (Hämeentie 135 D, Helsinki)
- Myyrmäki (Leiritie 1, Vantaa)
- Myllypuro (Myllypurontie 1, Helsinki)
- Karamalmi (Karaportti 2, Espoo)
- O’Diako, toimisto: Kyläsaarenkuja 2, Helsinki
- Arcada studerandekår – ASK, toimisto: Toukolankatu 11, Helsinki
11. Miten palveluita varataan?
Paikat tunneille ja vuoroille varataan Zonen varausjärjestelmästä tai OnTheMove-mobiilisovelluksesta.
Vuoroille leimataan sisään OnTheMove-sovelluksen kautta ennen vuoron alkua.
Paikat lisämaksullisille lyhytkursseille ja lajikokeiluihin varataan opiskelijakuntien verkkokaupasta.
12. Voinko käyttää eri kampuksen palveluita, missä opiskelen?
Voit liikkua missä tahansa Zonen toimipisteessä riippumatta siitä, missä itse opiskelet. Kaikki sijainnit ovat käytettävissäsi. Katso kulkuohjeet liikuntapaikkoihin.
13. Miten leimaan sisään palveluihin OnTheMove -sovelluksessa?
1. Leimaa itsesi sisään ennen vuoron/tunnin alkua.
2. Avaa OnTheMove-sovellus ja ”Omat tuotteet & tunnit” välilehti. Välilehdeltä löydät kaikki varaamasi vuorot/tunnit.
3. Leimaa itsesi sisälle varatulle vuorolle/tunnille klikkaamalla varauksen alle ilmestyvää ”Leimaa sisälle” painiketta. Painike ilmestyy näkyville vähän ennen tunnin/vuoron alkua.
4. Vahvista vielä leimaus klikkaamalla ponnahdusikkunaan avautuvaa ”Leimaa” painiketta.
5. Tarkasta, että ”Leimaa sisälle”-status on muuttunut ”Sisällä”-statukseksi. Jos puhelimen verkkoyhteys katkeaa, yritä leimausta esimerkiksi koulun aulatiloissa.
Huomioithan, että sovellus tarvitsee luvan puhelimen sijaintitietoihin ja sisään leimaus on mahdollista ainoastaan liikuntatilojen läheisyydessä poislukien striimatut tunnit, joille leimaus onnistuu myös etänä.
14. Mitä, jos unohdin leimata itseni varatulle palvelulle?
Jos et muistanut leimata itseäsi sisään varatulle omatoimivuorolle ennen palvelun alkua, kokeile leimata itsesi sisään kesken omatoimivuoron. Leimauksen pystyy tekemään OnTheMove-sovelluksella liikuntatiloissa ollessa (mobiilisovelluksessa on etäisyyden rajoitin).
Jos unohdat leimauksen kokonaan, saat muistutuksen aiheesta. Kahden muistutuksen jälkeen kolmannesta tulee viikon käyttöesto palveluehtojemme mukaisesti. Vahingossa unohtuneista, väärään toimipisteeseen tehdyistä varauksista tms. ei tehdä hyvityksiä.
15. Miten voin antaa palautetta Zonelle?
Risut ja ruusut sekä ideat ja toiveet ovat meille todella tärkeitä liikuntapalveluiden kehittämiseksi. Palautetta voit lähettää meille sähköpostitse osoitteeseen: info(at)zonesports.fi.
16. Voiko ulkopuoliset vuokrata liikuntatiloja?
Voit kysyä liikuntatilojen vuokrauksesta suoraan siitä oppilaitoksesta, jonka tilan vuokrauksesta olet kiinnostunut.