Ryhmäliikuntatunnit

Kaikki ryhmäliikuntatunnit sisältävät alkulämmittelyn ja palauttelun. Samaa ohjelmaa toistetaan yleensä useamman viikon ajan, joten ehdit hyvin opetella liikkeet. Voit tarvittaessa pyytää ohjaajalta vaihtoehtoista liikettä tai tehdä halutessasi oman variaation, mikäli tunnin jokin liike ei sovi sinulle.

Pukeudu joustaviin sisäliikuntavaatteisiin, paitsi vesiliikunnassa uima-asuun. Kehonhuollollisille tunnille kannattaa osallistua sukilla tai paljain jaloin, muille tunnille kannattaa varustautua sisäliikuntakengin. Ota lisäksi hikipyyhe ja juomapullo mukaan. Pyyhettä on hyvä käyttää suojana matolla. Kaikissa toimipisteissä tarvitset suihkussa käyntiä varten omat pesuaineet ja kylpypyyhkeen. Muistathan, että vesiliikuntaan osallistuaksesi sinun on hygieniasyistä peseydyttävä ennen altaaseen menoa.

Ohjaaja kertoo tunnin alussa, millaisia välineitä tunnilla tarvitaan. Jos osallistut striimatulle tunnille esimerkiksi kotona, voit soveltaa. Täytetyt vesipullot toimivat käsipainoina, kirjoja täynnä oleva reppu esimerkiksi kahvakuulan korvaajana maastavedossa ja rullalle kääritty pyyhe korvaa joogablokin.

Jos varauskalenterissa tuntinimen perässä on kirjaimet LS (live streaming), se viittaa striimattuun tuntiin. Näitä tunteja on Myllypuron kampuksella. Ohjaaja ohjaa sekä paikalla olijoille että etänä osallistuville realiajassa samaa tuntia. Asiakkaat eivät näy kamerassa, vaan kamera ohjataan kuvaamaan pelkästään ohjaajaa. Vain ohjaajan mikrofoniin puhuma puhe kuuluu etänä osallistuville, ei paikalla olevien asiakkaiden mahdollinen puhe.

  1. Kehonhuoltotunnit
  2. Lihaskuntotunnit
  3. Tanssitunnit
  4. Toiminnalliset tunnit

Ohjaaja ohjaa tunnilla asikkaita.

1 Kehonhuoltotunnit

Kehonhuoltotunnit ovat temmoltaan rauhallisia tai maltillisia. Ne sopivat hyvin palauttavaksi harjoituksiksi niin keholle kuin mielelle. Voit osallistua pelkästään kehonhuoltotunnille tai yhdistää tunnin johonkin toiseen harjoitukseen.

Etänä osallistuvien kannattaa varautua kehonhuoltotunneille ainakin jumppamatolla tai muulla mukavalla alustalla. Tunnista riippuen suositeltavia apuvälineitä ovat joogablokit/paksut kirjat/avaamattomat kahvipaketit/pyyherullat, pilatespallo/leikkipallo, foam roller/kaulin, tennispallo/fasciapallo/nystyräpallo. Tunneille on mahdollista osallistua myös ilman lisävälineitä.

Astangajooga

Astangajoogassa kehon ja mielen yhteyttä haetaan pääasiassa voimakkaan fyysisen asana- eli asentoharjoittelun kautta. Astangajooga on kaikista joogamuodoista fyysisesti vaativin. Astangajoogan hengitys-liike -järjestelmä rytmittää ja yhdistää liikesarjat dynaamiseksi kokonaisuudeksi. Liikkeiden välissä ei tehdä rentoutusta, minkä perusteella Astanga eroaa monesti klassiseksi joogaksi kutsutusta harjoituksesta. Harjoitus lisää kehon liikkuvuutta sekä voimaa. Tunti sopii hyvin niin aloittelijoille kuin kokeneille joogaajille.

Flow jooga

Voit tulla tunnille juuri sellaisena kun olet. Tällä tunnilla keho ja mieli rentoutuvat ja voimaantuvat. Asanat lämmittävät, vetreyttävät ja energisoivat kehoa ja mieltä. Tunti sopii aloittelijoille sekä rauhallisesta harjoituksesta pitäville kokeneimmille joogeille. Voit käyttää tunnilla omaa joogamattoa tai lainata salin mattoa. Loppurentoutusta varten voit ottaa mukaan lämpimät vaatteet tai lainata salin torkkupeittoa.

Yin jooga

Yin jooga on mieltä sekä kehoa vapauttava ja rentouttava, restoratiivinen joogaharjoitus. Asanoissa eli asennoissa ollaan 2-5 minuuttia ja haetaan tervettä liikkuvuutta erityisesti lantion ja rangan alueelle. Syvän ja rauhallisen hengityksen avulla keho ja mieli rauhoittuvat ja hiljentyvät. Painovoima, hengitys ja rentous houkuttelevat kehoa sinne, minne haluamme sen viedä.

Pilates

Pilates tunti vahvistaa keskivartaloa hartioista lantion alaosaan saakka ja lisää rangan liikkuvuutta sekä parantaa kehon hallintaa eri asennoissa. Liikkeet lähtevät keskivartalosta. Tunti herättelee syviä vatsalihaksia vahvistaen keskivartaloa tehokkaasti, kohentaa ja ylläpitää ryhtiä sekä pitää selän terveenä. Pilates-tunneilla hengitys on olennainen osa harjoitusta. Menetelmän avulla voi harjoittaa itselle tasapainoisen ja vahvan lihaksiston sekä joustavat nivelet ja hyvän lihasvenyvyyden.

2 Lihaskuntotunnit

Lihaskuntotunnit ylläpitävät tai kehittävät lihaskestävyyttä ja mahdollisesti lihasvoimaa. Tunnit sopivat joko omaksi harjoituksekseen tai voit yhdistää tunnin esimerkiksi tanssi- ja/tai kehonhuoltotuntiin.

Etänä osallistuvien kannattaa varautua lihaskuntotunneille ainakin jumppamatolla tai muulla mukavalla alustalla. Tunnista riippuen suositeltavia lisävastuksia ovat käsipainot/täytetyt juomapullot, kahvakuula/täytetty reppu, vastuskuminauha. Liikkeitä voi halutessaan tehdä myös ilman välineitä.

Vatsa-peppu

Vatsa-peppu -tunnilla keskitytään vahvistamaan keskivartaloa sekä jalkojen isoja lihaksia. Tunti sisältää lämmittelyn, lihaskuntoharjoituksen ja loppujäähdyttelyn. Liikkeet tehdään joko musiikin tahtiin tai aikaa vastaan. Tunti soveltuu niin aloittelijoille kuin kokeneille liikkujille.

Ohjattu kuntosalistartti

Ohjatulla kuntosalistartilla tehdään liikkeitä sekä laitteilla että vapailla painoilla aikaa tai toistomääriä vastaan. Tunnin liikkeet voivat kehittää lihasvoimaa, -kestävyyttä, liikkuvuutta ja vahvistaa luustoa. Tavoitteena on oppia liiketekniikat ja saada hyvä treenifiilis. Tunti soveltuu erityisesti aloittelijoille, jotka kaipaavat tukea kuntosaliharjoittelun aloitukseen, mutta myös heille, jotka kaipaavat tekniikan hiomista tai ryhmässä treenaamisen kokemusta.

3 Tanssitunnit

Tanssitunneilla edetään musiikin rytmissä erilaisten koreografioiden läpi. Ne soveltuvat niin päivän ainoaksi sykettä nostavaksi harjoitukseksi kuin myös yhdistettäväksi lihaskunto-, toiminnallisen- ja/tai kehonhuoltoharjoituksen kanssa.

Etänä osallistuvien kannattaa huolehtia siitä, että itsellä on ainakin muutama neliö tilaa liikkua eri suuntiin. Mitä enemmän tilaa, sitä isommat liikeradat ovat mahdollisia.

Dance Mix

Dance like nobody’s watching! DanceMix on vauhdikas ryhmäliikuntatunti, joka inspiroituu musikaalien ja popmusiikin maailmasta. Tuntia rytmittävät erilaiset hittibiisit ja kokonaisvaltainen hauskanpito. Tunti etenee kappale kappaleelta, muodostaen yksittäisiä koreografioita suhteessa musiikkiin. Tunti on aloittelijaystävällinen, mutta myös kokeneemmat tanssijat saavat varmasti tunnista haastetta. Ota irtiotto arjesta, tule DanceMixiin!

Jamaican Street Dancehall

Jamaican street dancehall ilmentää jamaikalaista kulttuuria ja itseilmaisua. Tunnilla opit dancehallin askeleita ja koreografiaa eri kappaleiden mukaan, mutta enimmäkseen tällä tunnilla on kyse hauskanpidosta, energisyydestä ja nauttimisesta! Ohjaajalla on tapana selittää, miten tanssiliikkeet ovat syntyneet, jolloin liikkeistä saadaan parempi käsitys. Sillä välin voit napata vesipullon ja pitää juomatauon. Tunti sopii kaikille: sinun ei tarvitse osata tanssia, ohjaaja opastaa.

Vesibaletti

Tunnilla hyödynnetään veden vastusta, mutta toisaalta myös nautitaan sen kannattelevasta ominaisuudesta. Kevyt cardiotreeni inspiroituu baletin liikekielestä ja tekniikasta. Tunti saattaa sisältää vaihdellen myös välineitä sekä pidempää koreografiaa musiikkiin. Emme varsinaisesti ui, vaan siirrämme balettitunnin altaalle! Kaikki ovat tervetulleita lähtötasosta riippumatta, uimataito on kuitenkin toivottavaa. 

4 Toiminnalliset tunnit

Toiminnallisilla tunneilla pyritään usein laajoihin liikeratoihin. Liikkeiden suoritustempo vaihtelee rauhallisesta reippaaseen, usein liikkeitä tehdään omaan tahtiin. Toiminnallinen tunti sopii sekä yksittäiseksi harjoitukseksi että yhdistettäväksi tanssi- ja/tai kehonhuoltoharjoituksen kanssa.

Etänä osallistuvien kannattaa varautua toiminnallisille tunneille ainakin jumppamatolla tai muulla mukavalla alustalla. Tunnista riippuen suositeltavia lisävastuksia ovat esimerkiksi kahvakuulat/käsipainot/täytetty reppu. Lisäksi on hyvä varmistua siitä, että ympärillä on riittävästi tilaa erilaisille liikkeille.

Akrobatia

Kutkutteleeko uusien taitojen oppiminen, kärrynpyörät tai käsilläseisonta? Tunti sisältää erilaista kehonhallintaa ja perusliikkeiden tekniikkaa. Tunnille ei ole taitovaatimuksia, vaan se sopii kaikille. Ohjaaja avustaa tarvittaessa/halutessasi liikkeissä.

HIIT

HIIT = high intensity interval training on tehokas harjoitus, jossa tehdään vuorotellen helppoja sykettä kohottavia liikkeitä ja lihaskuntoliikkeitä koko keholle. Liikkeissä voidaan hyödyntää kehonpainoa sekä erilaisia välineitä. Harjoitus tehdään aikaa tai toistoja vastaan. Tunnin aikana pystyt itse säätelemään liikkeiden kuormitusta painoja ja tempoa säätelemällä, joten tunti sopii loistavasti kaikenkuntoisille treenaajille.

Kahvakuula

Kahvakuulatunnilla tehdään toiminnallisia lihaskunto- ja kehonhallintaliikkeitä eri painoisia kahvakuulia hyödyntäen. Liikkeitä käydään lämmittelyn yhteydessä yhdessä läpi. Tunnilla opit oikeat tekniikat liikkeisiin ja pääset haastamaan kehoasi monipuolisesti. Harjoitus tehdään esimerkiksi pattereina aikaa vastaan ja patterien välissä pidetään lyhyt juomatauko. Tunti sopii niin aloitteleville kuin kokeneille treenaajille, sillä pystyt itse säätelemään liikkeiden kuormitusta valitsemalla kevyemmän/raskaamman kahvakuulan tai hidastamalla/nopeuttamalla tempoa.

Kuntonyrkkeily

Kuntonyrkkeilyssä harjoitellaan tekniikkaa, peruslyöntejä pareittain sekä tehdään sykettä nostavia sprinttejä. Tunnille voi tulla oman parin kanssa (molemmat ilmoittautuvat) tai ilman paria. Ohjaaja jakaa parit yhteistyössä osallistujien kanssa.  Harjoittelu toteutetaan kaikille turvallisella tavalla, eikä tunnille osallistuminen vaadi aiempaa kokemusta. Kauden aikana lisätään kuitenkin hieman haastetta, jotta myös aktiiviset kävijät saavat uusia haasteita.

Kuntopotkunyrkkeily

Kuntopotkunyrkkeilyssä harjoitellaan tekniikkaa, peruslyöntejä ja -potkuja pareittain sekä tehdään sykettä nostavia sprinttejä. Tunnille voi tulla oman parin kanssa (molemmat ilmoittautuvat) tai ilman paria. Ohjaaja jakaa parit yhteistyössä osallistujien kanssa. Harjoittelu toteutetaan kaikille turvallisella tavalla, eikä tunnille osallistuminen vaadi aiempaa kokemusta. Kauden aikana lisätään kuitenkin hieman haastetta, jotta myös aktiiviset kävijät saavat uusia haasteita. Tunnilla on joka toinen kerta potkupainotus ja joka toinen lyöntipainotus. 

Toiminnallinen harjoittelu

Toiminnallinen harjoittelu yhdistää sykkeennosto-, lihaskunto- ja liikkuvuusharjoittelun. Liikeradat ovat yleensä laajoja. Harjoitus voidaan tehdä aikaa tai toistomääriä vastaan, kokonaan ilman välineitä tai käyttää välineitä tuomaan lisävastusta. Tunti soveltuu erityisesti aiemmin jo ryhmäliikuntaa harrastaneille, mutta on sovellettavissa myös aloittelijoille.

Vesikiertoharjoittelu

Vesikiertoharjoittelussa jokainen saa liikkua omaan tahtiin eikä tunti sisällä haastavia koreografioita. Veden vastus on kevyempi rauhallisesti liikkuessa ja raskaampi nopeasti liikkuessa. Tunti koostuu pääosin aikaa vastaan tehtävästä kierto- tai patteriharjoittelusta. Vesiliikuntavälineitä käytetään vaihdellen. Tunti sopii hyvin niin aloittelijoille kuin kokeneille vesiliikkujille.