November 2017, Saija Halminen: Kolme vinkkiä kohti aktiivisempaa elämää

’’Huomenna aloitan urheilemisen ja terveellisemmän elämän’’, kuinka moni tunnustaa ajatelleensa näin?

Päivässä on vain rajalliset 24 tuntia. 24 tunnista kahdeksan pitäisi käyttää nukkumiseen, toiset kahdeksan voivat kulua helposti koulussa, ja viimeiset kahdeksan täyttyvät vapaa-ajan harrastuksista, opiskelijabileistä, töistä tai vain yksinkertaisesti kotona olemisesta ja rentoutumisesta.

Tutkimusten mukaan korkeakouluopiskelija istuu päivässä jopa 7 tuntia, joka aiheuttaa välttämättömiä terveydellisiä haittoja. Pitkän koulupäivän jälkeen salille, lenkille tai ryhmäliikuntatunnille lähteminen voi tuntua ylitsepääsemättömän raskaalta. Talven lähestyessä päivät lyhenevät, valon määrä vähenee ja energiatasot laskevat. Miten siis voisit kasvattaa omaa aktiivisuuttasi ja hyvinvointiasi edes hieman?

Kolme helppoa vinkkiä kasvattaa päivittäistä aktiivisuuttasi:

  1. Veden juonti

Niinkin yksinkertainen asia, joka helposti unohtuu, mutta jolla on suuri vaikutus olotilaasi. Päivän suositus on noin 2 litraa, mutta aloita helpolla: kaksi pullollista päivässä. Ota tyhjä vesipullo, johon piirrät kaksi viivaa, jolloin pullo jakautuu kolmeen osaan ja kolmeen aikaväliin: 8-10, 10-12, 12-14 jonka jälkeen pullo täytetään uudestaan ja aikaväleiksi muodostuvat 14-16, 16-18, 18-20. Näin vedenjuonnista ei tule pakkopullaa, kun muistat juoda pienemmän vesimäärän säännöllisesti koko päivän ajan!

  1. Heiaheia.com

Löysin maksuttoman Heiaheia-sovelluksen vuosi sitten, jonka jälkeen jäin siihen heti koukkuun! Heiaheiaan merkkaat ylös urheilusuorituksesi, nukutut yöunet, seuraat päivittäistä askelmäärääsi ja paljon muuta. Sovelluksen avulla voit motivoida itseäsi liikkumaan enemmän: jos päivittäisestä askelmäärästäsi puuttuu illalla enää pieni osa, ehkä voit illalla tehdä vielä pienen lenkin saadaksesi määrän täyteen. Sovelluksen avulla näet myös viikoittaiset, kuukausittaiset ja vuosittaiset urheilusuorituksesi. Todella helppo ja kiva tapa seurata omaa aktiivisuuttasi!

  1. Lajikokeilut (Zone, Nytliikunta)

Monia hirvittää eri kuntosaleihin tai kuntokeskuksiin sitoutuminen. Jos et tiedä mikä voisi olla juuri sinun lajisi, muista aina hyödyntää erilaiset maksuttomat lajikokeilut! Monet kuntokeskukset tarjoavat maksuttomia kokeilukertoja, ja ilmaisia kokeilukertoja löydät myös Zonen tuntivalikoimasta tai voit lähteä kokeilemaan ryhmäliikuntaa tai kuntosalilla käymistä yhdessä Zone-tutorin kanssa, ilmaisia tunteja löytyy myös NytLiikunnan valikoimasta.